Het mooiste plekje op aarde?

Het mooiste plekje op aarde…het komt in de buurt. Het dorpje wat je ziet ligt midden in de Pyreneeën en ik kwam het tegen op 1 van mijn fietstochten. Wat is de relatie met e-commerce zal je denken?

6162722148_bebd335ed6_o1.jpg

Nou die is er deels niet, maar het blijft een mooie plaat. Deels is die relatie er wel degelijk. Het doel van mijn fietsreis was niet het ontdekken van mooie dorpjes. Het doel was om te ontdekken of ik op eigen kracht van de Atlantische naar de Middellandse zee kon komen. Het doel van de gemiddelde commerciële website is simpelweg het optimaal bedienen van klant en potentiële klant om op die manier een boterham te verdienen, liefst met lekker beleg. De paralel met de fietsreis  ligt er in dat je gaandeweg het bereiken van dit doel dingen tegen kunt komen die je blij verrassen. De klant doet dingen die je niet had verwacht of gebruikt datgene wat je hebt bedacht op een heel andere, en eigenlijk leukere manier.

Zo had ik in 1 van mijn banen een website waarin selecties binnen het assortiment konden worden opgeslagen om te voorkomen dat klanten weer tien checkboxen moesten aanvinken bij hun volgende bezoek. Bestudering van de namen waaronder die zoekopdrachten werden opgeslagen liet zien dat klanten het opsloegen onder de naam van hun kind. Het bedrijf waar ik op doel verkocht inderdaad kinderkleding online. Om deze wat technische functie nou wat “warmer” te maken en uit te breiden werd deze in een volgende versie van de website omgezet naar het kindprofiel. En daarmee was het gelijk handig en logisch om te vragen wanneer het kind geboren was, waarmee we de klant blij konden verrassen op de verjaardag van de kinderen…en dat zij deze aanpassing waardeerde bleek uit het feit dat binnen no-time bijna de helft van de klanten een profiel hadden aangemaakt, wat bij de technische insteek nog geen 10 procent was…

Dat is dus bijna het leukste wat je als e-tailer kan overkomen. Gedurende een reis, van de klant dit keer, verrast worden en hiermee iets creëren wat bijna net zo mooi is als de opkomende zon die een dorpje in de Pyreneeën verwarmt…bijna 🙂 En een tweede les die altijd klopt, geniet niet alleen van het doel, maar ook van de reis daar naar toe!